YogaPoint

Ashtanga jóga - 2. část10. listopad 2017

Ashtanga vinyása jóga – co jste chtěli vědět, ale báli jste se zeptat:-)

2. část


6. Původ Ashtanga jógy

Aštanga vinjása jóga (dále jen aštanga) je tradiční jógová škola pocházející z jižní Indie, přesněji z města Mysore, ve státě Karnataka. Je typická svou dynamičností, kterou se odlišuje od ostatních hathajógových škol.

Podle dostupných zdrojů byl tento jógový systém zaznamenán mudrcem Vamanou v díle Yoga Korunta. O stáří textu se příliš mnoho neví, jelikož se podobná učení dříve předávala výhradně ústně.

A právě tak se ashtangu od svého guru Ramamohan Brahmacharii učil v Himálaji (přibližně v letech 1916-23) také Sri Tirumalai Krishnamacharya, od kterého se postupem času a událostí začala šířit dál.

7. Učitelé ashtanga jógy

Jedním z žáků Krishnamacharyi se  stal v roce 1927 tehdy dvanáctiletý Pattabhi Jois, který o dekádu  později – po letech asistování a vedení lekcí – získal od svého guru  povolení učit. 

Pattabhi Jois si  otevřel v indickém Mysore vlastní jógovou školu, kterou kolem roku 1973  navštěvovali také David Williams a Norman Allen. Díky nim se ashtanga  dostala do Spojených států a odtud se přes další známé učitele, mj. Davida Swensona, Nancy Gilgoff a Dannyho Paradisepostupně rozšířila po celém světě.

V současné době je pokračovatelem tradice Sharat Jois, vnuk Pattabi Joise. Je ředitelem KPJAYI -   K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute v Mysore. Zde je také certifikována Denisa Sengerová jako jediná v České republice.

8. Způsob výuky Ashtanga jógy

Velkou  výhodou aštangy je, že se studenti na lekcích učí krok za krokem stále  stejnou sérii, takže po určitém čase jsou schopni cvičit úplně  samostatně. Teprve po dostatečném zvládnutí první série se student učí  sérii druhou atd. 

Výdrže v ásanách jsou obvykle na pět dechů a poté se plynule přechází do další ásany (pozice).

V aštanze se uplatňují tzv. tři objekty pozornosti:

1. Ásán– vědomé provedení dané pozice

2. Udždžají – dýchání udždžají dechem v průběhu celé série

3. Drišti –  soustředěný směr pohledu očí - zrak je totiž smysl, kterým okolní svět  vnímáme přibližně z 80%, naši pozornost tak dokáže rozptýlit velmi  snadno.

Během ásan jsou drženy tzv. Bandhy – jemná aktivita svalů pánevního dna a podbřišku. 

Jednotlivé ásany jsou propojeny plynulou viniyásou. Vinyasa označuje synchronizaci pohybu a dechu. Například v pozdravu slunci A je 10 vinyas a v pozdravu slunci B 18 vinyas.

Pokud je série zacvičena plynule v rytmu dechu se všemi těmito principy, pak lze tento typ jógy právem nazvat meditací v pohybu.

9. Co je Mysore style

Ashtangajóga se do světa šíří z města zvaného Mysore, v jižní Indii. Způsob, jakým se ashtanga v Mysore vyučovala je pojmenován stejně, jako město: Mysore style.

Mysore style, to jsou lekce, na kterých každý cvičí sám sérii v rytmu svého dechu a učitel zde jen opravuje a pomáhá cvičícím v ásanách. 

Tento způsob předávání tradice, je jedinečný hned z několika důvodů:


Plynulost - žádné přerušování a nutnost vyčkávat, až lektor k pozici vysvětlí všechny instrukce

Vlastní tempo - nemusíte se řídit tempem ostatních, jako ve skupinovýh lekcích,  nemusíte na nikoho čekat nebo naopak pospíchat. Můžete plně soustředit  na svůj dech a na sebe samé

Sebedůvěra - přesně se naučíte jak cvičit a vybudujete si sebedůvěru ve vlastní provedení ásan 

Kompletní série – dost času na celou sérii, což se při vedených lekcích většinou nestihne

Individuální posun – lektor se může věnovat každému individuálně 

10. Doporučení začátečníkům

Dýchejte

Pokud jste cvičili jakýkoliv druh jógy, víte, že dech je její nedílnou součástí. Všechny postoje v Ashtanze jsou spojeny dechem (Vinyasa). Dýchání vás dostává dál a dál v každé pozici až vás dovede do závěrečné Šavásany. 

Cvičte každou Vinyasu jako kdyby byla první

Při 25. Chaturanze se možná zamyslíte nad tím, proč cvičíte, proč to celé děláte. Pokud jsou pro vás Chaturangy příliš náročné, před pokládáním se na zem položte kolena na podložku. Budete i nadále budovat sílu, aniž byste riskovali poranění ramen, loktů a zápěstí. 

Cvičte pavidelně a ostatní přijde samo:-)

Jak říkal Sri K. Pattabhi Jois: prostě si stoupni na podložku a cvič. Pokud se tím budete řídit, můžete se brzy ocitnout v pozici, o které se vám nikdy nesnilo. Všimnete si svalů a rozsahu pohybů, které jste ještě před týdnem neměli. Cesta Ashtangou je dlouhá a náročná, ale se zdravým tělem, klidnou myslí a vyvíjejícím se cvičením se dostanete mnohem dál, než jste doufali."