YogaPoint

Fasciální síť a její vliv na tělesnou pohodu (+ video)18. červen 2020

Už jste o nich slyšeli? Obalují všechny prvky lidského těla. Každý sval, každý orgán. Tvoří v našem těle jakousi pavoučí síť. Jsou samostatným orgánem, jehož význam byl objeven teprve nedávno.Všechny části těla jsou díky nim propojené. Jsou velmi citlivé a mohou nám způsobit spoustu potíží, pokud o ně správně nepečujeme. Fascie.Věda o nich věděla, ale ještě donedávna jim nepřisuzovala valný význam. Podle nejnovějších výzkumů je však kondice fasciální sítě našeho těla zcela zásadní pro dobrou životní pohodu.

O co se tedy jedná? Fascie jsou orgánem, tak jako srdce nebo šlachy. Vypadají jako tenká pav oučí síť  protkávají celé tělo. Jsou v těle ve dvou vrstvách. Povrchová vrstva  je těsně pod kůží, hluboká  vrstva obaluje svaly, cévy  či nervy a vazy kolem kloubů. Obě vrstvy jsou bohatě zásobeny nervovými zakončeními.  Tato síť je velmi citlivá , podle vědců  až šestkrát více, než samotné svaly. 

Tuto  síť si můžeme  představit jako velmi těsný neopren. Pohne me-li se ruk ou v neoprenu, látka se natáhne na hrudníku, na zádech, na nohách. Pokud se fascie  někde poškodí, tato změna se postupně přenáší dál a dál.  Lidské tělo je pletenec živých vláken a buněk, která jsou vzájemně provázána. Nic není samostatné, vše je propojeno  touto fasciální sítí. Fasciální buňky neustále vytvářejí kolagenová vlákna, ky kterýmse nám hojí ranky a rány. Protože se kolagen vytváří stále, potřebujeme pohyb, který starý kolagen pomáhá z těla vyloučit. Když nemáme pohyb, kolagen se slepí, fascie sroste. K tomuto slepování fascií dochází také při sedavém zaměstnání, či jednostranném pohybu. Srostlá tkáň způsobuje  různé  nerovnováhy a s tím spojené bolesti. Pokud nás  stále něco bolí může  se jednat  o nepružné  fascie. K dyž se hýbeme, fascie  se posouvají sem a tam. Je důležité, aby náš během dne pohyb byl pestrý.  Skvělým pomocníkem je v tomto ohledu také  jóga, pracuje  s tělem v pestré směsici pohybových kombinací. Navíc  v józe necvičíme svaly izolovaně, vždy  pracujeme  s tělem jako s celkem. 

Níže si můžete zacvičit 15 min rozcvičku v přírodě Českého ráje. Rozcvička je ve stoje, nic k ní není zapotřebí. Je zaměřena na celé tělo a můžete jí vyzkoušet samostatně nebo jako doplňkové protažení a rozhýbání fasciální sítě po jiné pohybové aktivitě, při které mohlo dojít k přetížení (a tedy zatuhnutí fascií) některé tělesné partie (běh, jízda na kole, dlouhá procházka).  Pokud víme jak na to, je jednoduché dopřát tělu, co si žádá, a není to ani fyzicky náročné.