YogaPoint

Jak na bolavá záda? 1. část05. březen 2020

Pokud nás bolí záda, nejsme v tom sami. Bolesti zad jsou považovány za jedno z nejrozšířenějších civilizačních onemocnění dnešní doby. Na to ze všech stran slyšíme, že na bolavá záda je nejlepší pohyb. Když lidé pociťují bolest, je však přirozené, že se snaží co nejméně namáhat, šetří se a hýbat se jim nechce.

U akutní bolesti zad je to rozumný přístup. Pokud bolest neustupuje ani po třech dnech domácí léčby, vyplatí se navštívit lékaře, aby byla vyloučena spojitost s jiným onemocněním. U chronických bolestí zad je však nejdůležitější prevence. A tou je skutečně přiměřený,zdravý, přirozený pohyb. Lidské tělo se bez dostatečné míry přirozeného pohybu, který je prováděn v souladu se správnými pohybovými vzorci,neobejde. To znamená, že mozek pohyb řídí tak, aby se tělo hýbalo jako vyvážený celek.Pokud máme dlouhodobé bolesti zad, je zřejmé, že se nehýbeme v souladu se správnými pohybovými vzorci, nemáme správnou posturu a dochází k přetěžování některého segmentu pohybového aparátu (např. krční páteře, beder atd.).


Protentokrát se zaměříme na případ, že záda bolí z nedostatku přirozeného pohybu (např. při sedavém zaměstnání).Je zajímavé zjištění klientů našeho jógového studia, že není zapotřebí náročné cvičení, ale cvičební jednotka by měla aktivovat správné pohybové vzorce. To umí například systém DNS prof. Koláře, který v našem studiu využíváme a kombinujeme s klasickou jógou. Naše zkušenost je taková, že oba systémy se výborně doplňují. Ukazuje se, že i pouhá 1 lekce týdně přináší značnou úlevu od často letitých potíží. Pokud je lekce vedena tak, že jsou cviky sice jednoduché, ale budují správnou posturu, není se čeho obávat a lze začít s cvičením kdykoliv. Bez pravidelného cvičení správné postury se s chronickou bolestí zad lze vypořádat jen stěží.