YogaPoint

Jiří Vlček - powervinyása jóga a JZZ/DNS29. srpen 2020

Cvičení v mém podání je více racionálně zaměřené na správnost provedení, dávám víc důrazu na humor než esoteriku. Kladu důraz na fakt, že nic nejde hned a člověk má cvičit podle svých současných možností a nic nepřehánět. Pokroku se dosahuje pravidelností a vytrvalostí, ne silou. A hlavně dýchat:-)!

Od dětství byl mojí největší radostí pohyb. Narodil jsem se v 70. letech v tehdy ještě hodně zeleném Zahradním městě na Praze 10, v okolí byly pole, rybník a sady, měli jsem zahrádku a já prožil dětství venku při fotbale, hokeji, stolním i normálním tenisu, plavání, běhání, badmintonu, jízdě na kole, v podstatě při všem, kromě létání:-)

Se sportem pod nějakým vedením jsem začal na druhém stupni základní školy, věnoval jsem se judu v oddíle na Praze 3 Na Balkáně - dnes TJ Sokol Žižkov. Judu jsem se věnoval až do začátku studia na gymnáziu. V té době jsem se také poprvé setkal s jógou, zejména kvůli bolestem pat a kolen. Lékař mi doporučil věnovat se právě józe. Jednalo se o hathajógu a kupodivu mě cvičení velmi bavilo právě kvůli soustředění a klidu, jež cvičení doprovází. Na gymnáziu jsem se pak věnoval Taekwondu pod vedením severokorejského mistra kdesi na Žižkově. Na vysoké škole jsem začal s lezením po skalách a poprvé se setkal s čínským Tchajti-čchuanem stylu Jang. Po vysoké škole jsem byl nějaký čas žákem mistryně Zhai Hua a věnoval se Tchajti stylu Čchen a několika málo stylům z nekonečného světa čínských bojových umění. Vedl jsem jako lektor lekce Čchen Tchajti a také příležitostně lekce Šaolin pro začátečníky. Cvičil jsem sestavy beze zbraní a také s mečem, šavlí a trochu i s kovovým bičem. V tomto období jsem se též začal věnovat duchovní praxi pod vedením tibetského, dnes již bohužel zesnulého mistra Namkhai Norbu, zakladatele mezinárodní komunity Dzogchenu a profesora Orientálního institutu na Neapolské univerzitě. V dzogchenové komunitě jsem se mimo jiné setkal s Jantrajógou, systémem tibetské jógy a absolvoval jsem několik kurzů pod vedením Laury Evangelisti a Fabia Andrica. Cvičil jsem jednodušší verzi všech pěti sérií systému Jantrajógy. Jantrajóga kombinuje pohyb a setrvání v asánách s rytmem a dýchaním, kdy používá několik způsobů nádechu, výdechu i zádrží dechu. Ásány v systému jsou podobné čí stejné jako v jiných systémech jógy, jen mají jiné názvy a mají vždy několik variant pro daný účel podle obtížnosti a schopností cvičícího.

V posledních asi 7 letech jsem pomáhal své ženě Lucii Vlčkové s provozem jógového studia v Turnově. Jak šel čas, věnovali jsem se zejména Ashtanga józe, absolvovali několik kurzů pod vedením mezinárodních lektorů jako Laruga Glaser, Kino McGregor, Gregor Maehle a jeden semestr školy Ahstangy u Ládi Pokorného a několik workshopů s Denisou Sengerovou. Věnovali jsme se pro zábavu i akrobatické józe.  

V letech 2018-19 jsem absolvoval vzdělávací kurz v Poweryoga Akademii Václava Krejčíka a dostal oprávnění pracovat jako instruktor jógy s mezinárodní platností - RYT 200. Od té doby vedu lekce powerinyásajógy a jógy pro zdravá záda v kombinaci se systémem DNS prof. Koláře. V současnosti si dokončuji kurz DNS trenéra v Pražské škole rehabilitace u prof. Pavla Koláře.

Jsem otec dvou dcer, žiji na vesnici, obklopen krásnou přírodou Českého ráje. Původně jsem vystudoval Materiálovou vědu na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské při ČVUT. Profesně se živím jako IT konzultant se specializací DBA pro Oracle databázi a produktové řady E-Business Suite, Primavera P6 a Agile PLM.

Lekce na podzim 2020 - jóga pro zdravá záda/getUp v úterý od 17:00 a powervinyása jóga v úterý od 18:30

Cíl lekce JZZ/GetUp v úterý od 17:00:

Lekce jógy propojená s pomůckami a systémem DNS (dynamická neuromuskulární stabilizace prof. Pavla Koláře). Cílem bude naučit účastníky správné práci s tělem a dechem v pohybu. Naučit se vnímat svůj střed, stabilizační systém, prohloubit brániční dech. Správně zapojit spolupráci mezi pánevním dnem, hlubokými svaly břicha a bránicí v různých polohách těla. Být schopen vnímat neutrální nastavení pánve. Uvolnit a centrovat kořenové klouby (ramena kyčle). Naučit se správné pohybové vzorce a umět je přenést do běžného života. Do práce, do sportu, do relaxace. Díky posílenému a zároveň zrelaxovanému svalovému aparátu nastavit optimální fungování fasciální sítě. Tato lekce bude prevencí mnoha potíží pohybového aparátu. Přes bolesti kloubů, páteře, hlavy až k lepšímu spánku a zvládání stresu. 

Komu je lekce určena:

Lekce je určena všem zdravým jedincům, kteří chápou, že pohyb je nutnou podmínkou zdraví

úplným začátečníkům, protože se systémem DNS se jim bude s jógou začínat lépe / pro zkušené návštěvníky lekcí JZZ, pokud se chtějí posouvat dále / jako doplnění ostatních lekcí jógy pro lepší pochopení základních principů zdravého pohybu / každému, kdo se zatím pohybu moc nevěnoval, ale tuší, že by měl začít / každému, kdo chce zlepšit své pohybové vzorce - kdo vnímá, že jeho pohybový aparát není v ideálním stavu / je vhodná i pro sportovce, kteří tuší, že správná postura a funkce stabilizačního systému při pohybu je základem dobrého výkonu a prevence zranění / každému, kdo tuší, že na cestu životem potřebujeme zdravé tělo, hluboký dech a veselou mysl / nikdo se nenarodil dokonalý, ale každý se může velmi výrazně zlepšit

Struktura lekce:

Lekce má 75 minut 

  • Cvičí se postupně ve vývojových pozicích na zádech, na břiše, na boku, v kleče, v kočce, v psovi hlavou dolů, v dřepu, od jednoduššího ke složitějšímu.
  • V průběhu času budeme přidávat složitější pozice a pohyby.
  • Cílem semestru je zvládnout několik plynulých sestaviček vertikalizační řady, takové jakési vertikalizační flow, které si můžete cvičit každý den sami doma.
  • Lekce končí zklidněním při dýchání a relaxací.

Cíl lekce powervinyása jóga v úterý od 18:30

Naučit se cvičit správně v rámci svých možností, cvičit inteligentně s vnímáním těla. Sladění pohybu s dechem udžají, správná postura a centrace kloubů, důraz na aktivní stabilizaci a používaní bandh. Základy pranajámy, jednoduché vizualizace, zklidnění mysli, soustředění a záměr, posílení těla.

Komu je lekce určena:

Lekce je určena mírně pokročilým, pozice jsou mírně náročné, v případě začátečníka pro zdravé jedince nebojící se menších výzev 

Důraz je kladen na cvičení v rámci svých možností, ne na jejich překračování

Struktura lekce:

Lekce má 90 minut 

  • 20 minut rozdýchaní, cvičení ve vývojových pozicích, trénink nitro-břišního tlaku a nastavení stabilizačního systému, postavení pánve, hrudníku, lopatek, kloubů
  • pozdravy Slunce s důrazem na správnou posturu ve všech fázích
  • jednodušší ásány z aštangajógy a jiných stylů, stojné, balanční pozice, pozice na zemi, obrácené pozice
  • dle potřeby či momentálního rozmaru instruktora začleňována pranajáma, krije, vizualizace, posilování z aštangové praxe i praxe tibetské jantra jógy
  • trocha humoru