YogaPoint

Jógová výzva pro pozdní léto 201902. září 2019

Každý víkend následujících 5 týdnů se budeme věnovat jednomu z jógových témat: úklonům, síle středu, záklonům, rovnováze, obráceným pozicím. Výzva začne vždy v pátek (16.8., 23.8., 30.8., 6.9., 13.9.) a vy se k ní můžete připojit po celý následující týden až do dalšího čtvrtka. Jak se připojíte? Pošlete mi svojí fotku na libovolném místě ve vybrané pozici. Každý týden máte na danné téma na výběr ze 3 variant - těžší pozice, snadná varianta a pro nadšence pozice ve dvojici. Fotku mi můžete poslat do emailu - lucie@jogaturnov.cz, připojit jí na FB - www.facebook.com/jogalucievlckova/ nebo na instagramu s hashtagem "jogavturnove" ", tj. #jogavturnove a #jogavyzvapozdnileto

1. téma pro víkend od 16.8. 

Úklony - “jen se tak trochu protáhnout“

Pozice: Trikonásána nebo jakýkoliv jednoduchý úklon ve stoje či v sedě, pro nadšence Trikonásána ve dvojici

Nejdůležitější sval, který se během úklonů procvičuje, je čtyřhranný sval bederní.  Tento sval býzkrácený a ztuhlý, obzvláště pokud trávíme mnoho času sezením na židli nebo při jízdě v autě. Každé protažení je dobré začít úklony.Nejen že nás protáhnou, při správném provedení budujeme sílu středu těla a vracíme se tak tělo do rovnováhy. Pružnost vyvažujeme silou.

2. téma pro víkend od 23.8.

Střed - „prozkoumat sílu středu“


Pozice: Navásána (loďka) v libovolné variantě nebo např. jednoduché boční prkno s oporou, pro nadšence Uttkatásána (židle) ve dvojici


Jedním z důležitých přínosů cvičení jógy je získání síly. Aby tělo fungovalo dobře a my se v něm cítili příjemně, je třeba být v rovnováze. A právě tohle nám jóga může dát - pružnost podpořenou silou. Síla bez pružnosti totiž působí ztuhle, pružnost bez síly zase nestabilně. Každý náš pohyb by měl vycházet z aktivního středu těla.

3. téma pro víkend od 30.8.

Záklony - „otevřít své srdce“


Pozice: Nataradžásana (tanečník) nebo jednoduchý záklon, např. kobra, pro nadšence společný záklon ve stoje


Záklony nám prospívají v mnoha ohledech. Nejen, že posilují střed těla, uvolňují ramena, podílejí se na vzpřímeném postoji a otevírají oblast hrudníku. Kromě toho na vnitřní úrovni otevírají naše nitro novým možnostem a naplňují nás vnitřní silou, radostí, odvahou a odhodláním. Tělo v rovnováze je schopno absorbovat energii, která se projeví naší lepší náladou.

4. téma pro víkend od 6. 9.

Rovnováha - „najít rovnovážný bod“


Pozice: Háček nebo jakákoliv podoba stromu, pro nadšence půlměsíc ve dvojici


Tyto jógové pozice vždy vyžadují určitou schopnost koncentrace. Často se říká, že klid mysli se projeví právě v balanční pozici.  Díky nim zapojujeme hluboký stabilizační svalový systém, který vědomě nedokážeme zapojit. Pomáhají nám tak budovat sílu, ale vyžadují i určitou pružnost. Učí nászaměřit pozornost dovnitř, zklidnit tok mysli.  

5. téma pro víkend od 13.9.

Obrácené pozice - „změnit úhel pohledu“


Pozice: jakákoliv obrácená (stoj na hlavě, na rukách) nebo např. střecha (pes hlavou dolů), pro nadšence např. střecha ve dvojici


Po celý život působí na naše tělo gravitační síla, která vše stahuje směrem dolů. Patrným projevem jsou  svěšená ramena, ohnutá páteř či povislá kůžeAle vliv gravitace se nevyhne ani našim vnitřním orgánům. V obrácených pozicíchgravitační síla působí na tělo opačně, dojde k rozproudění krevního oběhu, prokrvení mozku. Zlepšuje se tak soustředění, cítíme se osvěženi.