YogaPoint

Kurz vinyásajógy - od září 2019 novinka:-)25. červenec 2019


Co to znamená?

To nejdůležitější hned na začátku – na kurz můžete chodit jako na ostatní otevřené lekce, tzn. nemusíte chodit pravidelně a nemusíte platit kurz zvlášť. Každá lekce tedy bude tzv. “na permanentku”, stejně jako ostatní lekce. Lekcí bude stejně jako cvičebních týdnů – 17.

Pochopitelně však bude lepší, když budete navštěvovat lekce kurzu tak pravidelně, jak jen to bude možné. Získáte pak z kurzu maximum.

Co bude obsahem kurzu?

Velmi propracovaný vhled do systému vinyásajógy:-)

Co je vinyásajóga?

Vinyásajóga je tradiční jógový styl, který je velmi komplexní praxí. Obsahuje práci s tělem, dechem, energií a myslí. Pravidelné praktikování vinyásajógy se může stát skutečným přestupním můstkem k mnohem kvalitnějšímu životu. Nejen, že si protáhneme a posílíme svaly celého těla, především se naučíme pracovat s hlubokým stabilizačním systémem. Hluboký stabilizační systém je zodpovědný za to, zda máme záda rovná, či jsme nahrbeni, zda nás bolí klouby či máme ztuhlou krční páteř. Dokonce i takové potíže jako bolesti hlavy či reflux mohou být způsobeny nesprávným držením těla. 

Kromě práce se svalovou soustavou však jógové pozice intenzivně ovlivňují i další tělní systémy – krevní, nervový, trávicí, hormonální i lymfatický. Každá z jógových pozic významně ovlivňuje naše tělo vždy na mnoha úrovních.

Vedle práce s tělem však rozproudíme také náš dech. Vliv kvalitního dýchání na naše zdraví nejen tělesné se v poslední době již často zmiňuje. Dech, to jsou však nejen ochablé dýchací svaly či špatná práce s bránicí, ale většinou také schopnost být si vědom sama sebe. Své energie. Svého rozpoložení. 

Na tomto kurzu si budeme povídat také o 8 stupních jógy. Tedy o celém jógovém systému. Většinou jógu vnímáme jako cvičení pozic. Jóga však nabízí mnohem více.

Jak to bude vypadat konkrétně?

Každá lekce bude mít opakující se strukturu. 

Trocha teorie na začátkuVždy začneme cca 5 min teorie, abychom se seznámili s „8 stupni jógy“ - filosofickým základem jógy jako systému. Vysvětlíme si, proč se zpívají mantry a co znamená tzv. „Opening a closing mantra“. 

Práce s dechem- poté se budeme věnovat rozvoji naší dechové kapacity. Pomocí teorie a mnoha přípravných cvičení se spojíme s vnímáním našeho dechu a naučíme se dech uddjají, jednu ze základních pranajámických technik

Pozdrav slunci - cvičení začneme vždy pozdravem Slunci, který se naučíme už na první lekci a na každé další se vždy zaměříme na jednu z jeho pozic a projdeme jí skutečně detailně.Pozdrav slunci není pouhou velmi účinou rozcvičkou. Je to jednoduchá sestava, která nastaví dokonalé základy pro pochopení správné práce s tělem. Nejen při józe, ale i v našem běžném životě, při každodenním fungování v práci, při relaxaci, při sportu...

Stojné pozicenásledovat budou1-2 stojné pozice, které jsou jakousi rozcvičkou pro naše obvykle ztuhlé kyčle. Postupně budeme vytvářet sestavu cvičení, založenou na tzv. Primary series ashtangajógy. Všechny pozice si vysvětlíme v modifikacích tak, aby je mohl cvičit opravdu každý. 

Pozice vsedě- ze stoje se přesuneme do sedu a budeme procházet pozicemi v sedě, které budou dále rozvíjet sílu našeho středu těla, protažení, rozhýbání kyčlí, a v neposlední řadě náš dech.

Síla středu těla- vrcholem bude pozice loďky, která krásně posiluje celé tělo.

Záklony - most

Léčivé pozicepo 2 měsících už budeme připraveni na náročnější pozici svíčky, pluhu. To jsou polohy, které velmi pozitivně ovlivňují naše vnitřní prostředí – hormonální a lymfatický systém a jsou tedy velmi léčivé.

Obrácená pozice- posledních 5 týdnů budeme věnovat přípravným cvikům na královskou pozici stoje na hlavě. Tato pozice má výrazné omlazující účinky tím, že prokrvuje náš mozek a stimuluje ho.

Závěrečná pranajáma – pozice pro rozvoj dechové kapacity

Relaxace - závěrem každé lekce bude samozřejmě šavásána – 5-10 min relaxace v leže na zádech. Třešnička na dortu každé jógové praxe.

Co bude výsledkem?

Po kurzu budete mít ucelenou představu o tom, jak správně a s ohledem na vaše aktuální možnosti zacvičit pozdrav Slunci, základní sadu pozic ve stoje, v sedě a v leže. Naučíte se pracovat se svým dechem a naučíte se ucelenou sestavu cvičení. Dozvíte se také více o tom, proč je jóga tak funkčním systémem, jaké má filosofické základy. Budete tak vybaveni úžasným nástrojem, který vám pomůže být více zdraví, s veselou myslí, žít spokojenějším životem;-)


Obsah jednotlivých lekcí


1. lekce – úvodní hodina, jak správně stát - Samasthitihi

2. lekce – jak se správně předklánět - Padanguštásana, Padahastásana a Paščimottanásana, Utthita Hasta Padangušthásana

3. lekce – základ pro pozice hlavou dolů, základy práce s kyčelním kloubem - Adho Mukha Svanásana, UtthitaTrikonásána a Paršvakonásana, Ardha Badha Padmóttanásana, 

4. lekce – jak na záklony - Urdva Mukha Svanásana, Setu Bandhásana

5. lekce – jak na rotace - Parivrta Trikonásána a Paršvakonásana

6. lekce – síla středu těla - Chaturanga Dandásana, Triang Mukha Ékapada Paščimottanásana

7. lekce – co je vinyása - Uttkatásana

8. lekce  - dech udjjají - Vírabhadrásana A, Januširšásana, Sarvangásana, Matsyásana

9.lekce – pozdrav slunci B - Vírabhadrásana B

10. lekce – rozvoj práce v kyčli – Prasaritta Padotanásana, Halásana

11. lekce - Urdhva Dhanurasana (most) – rozvoj záklonů - Urdhva Dhanurásana, Karnapidásana

12. lekce - opakování

13. lekce – dokončení stojných pozic, nácvik na stoj na hlavě - Parsvottanásana

14. lekce – ramenní pletenec - Maričiásana

15. lekce – lotos a jak na něj - Padmásana, Urdhvapadmásana, Pindásana

16. lekce – dokončení sestavy - Uttanapadásana

17. lekce – vinyása, stoj na hlavě - Širšásana