YogaPoint

Rozvrh on-line lekcí na podzim 202004. srpen 2020

pondělí 7.9. powerjóga Gábina

Jóga nám mimo důkladného a komplexního protažení a posílení těla dává i další možnosti. Jednou z nich je i cesta k tomu, naučit se být právě tady a právě teď. Zkuste si tuto lekci užít tak, jako by byla Vaše první a zároveň poslední. Nemyslete na to, jaká ásana přijde na řadu. Nemyslete na to, co uvaříte k obědu. A netěšte se předem na šaváásanu. Ale slibuji, že přijde.-)

pondělí 14. 9. hathajóga Lucie H.

V 1. videu se zahřejeme a příjemně naladíme na opravdu pomalé pozdravy slunci s dlouhým zastavením v jednotlivých pozicích, které je jako video 2 a závěrem je relax v jóga nidře.

pondělí 21. 9. jóga pro zdravá záda Lucie V.

Na začátku lekce si v úvodním nácviku dechu připomeneme principy zapojení středu těla v souladu s DNS prof. Koláře. Poté se pustíme do samotného cvičení. Rozhýbeme se v pozici kočky a jejích variantách, budeme budovat sílu v pozicích bočního a nízkého prkna, komplexně se protáhneme v pozdravu Slunci. Třetí video je takové malé flow z pozic, které jsme v předchozí části cvičili detailněji. Závěrečné video nás položí na záda a protáhneme dolní končetiny. Lekci zakončíme relaxací na konci tohoto bloku. Toto 4. video, klidně používejte i samostatně - je výbornou terapií, pokud vás trápí spodní záda - kříž, bedra nebo SI skloubení. Také se hodí po procházce, běhu či jízdě na kole (to ale počkejte, až Vám klesne tepová frekvence do normálu) či práci na zahradě - po aktivitách, kdy jsme namáhali nohy či spodní záda.

pondělí 28. 9. hathajóga flow Martina Korálová

Tato lekce je opět rozdělená do dvou částí. První část Vás rozhýbe, rozehřeje a protáhne. Proto, pokud nemáte čas nebo chuť na více než hodinovou lekci, začněte první částí. Po ní si pak odpočiňte v pozici dítěte, lehněte si do šavásány nebo 10 minut meditujte. Do druhé části jsem dnes zařadila tzv. základní jógové pozice. Postupně se jóga stala módní záležitostí a jak vznikají různé nové směry a jógové školy, často zkoušíme nové "fusion" ásany a často zapomínáme na ty "původní", pocházející z tradičních indických jógových škol. Pojďme si tedy dnes vyzkoušet základní ásany tak, jak se cvičí v hathajóze.

pondělí  5.10. ashtangavinyása Lucie a Jirka V.

Po třech pozdravech A a třech pozdravech B si zacvičíme všechny stojné pozice První Série Ashtangajógy a vybrané pozice vsedě. Jako bonus bude video s Jirkou pro posílení středu těla. Tato lekce je určena spíše zkušeným jogínům, méně vysvětlujeme (kromě bonusů, kde naopak vysvětlujeme úplné základy), více plyneme na vlně dechu - předpokládáme základní znalost pozic poloviny První Série Ashtangajógy.

pondělí 12.10. powerjóga Gábina

Dnešní lekce bude zaměřena na uvolnění kyčlí a protažení třísel,ale samozřejmě ani zbytek těla nenecháme zahálet.

pondělí 19.10. hathajóga Lucie H.

Tentokrát rozcvičení, pozice ve stoji a jako odměna dlouhá relaxace jóganidra

pondělí 26.10. jóga pro zdravá záda Lucie V.

K dnešní lekci si připravte pásek (jógový nebo jakýkoliv), cihličky (nebudou nutné) a deku. Dech dnes natrénujeme s páskem - pomůže nám to vnímat brániční dech. Pokuste se vytvořit nitrobřišní tlak, je to velmi zdravé. Dech funguje v těle jako pumpa, která pohání lymfu. Takže hluboký dech je nutná podmínka zdraví, silné imunity. Poté se rozhýbeme, zopakujeme v rytmu 3 nádechů a výdechů základní pozice pozdravu Slunci, což jsou v našem pojetí také tzv. vývojové pozice. Kromě přiměřeného protažení a posílení tak hlavně nastavíme správné pohybové vzorce. Poté se zaměříme na pozici židle. Využijeme pásek tak, aby se aktivovaly svaly stehen ve správném zapojení. Toto zapojení v důsledku chrání klouby kolen a kyčlí. Pozici židle vsuneme na začátek a konec pozdravu slunci. Opět využijeme pásek. V závěru lekce nás čeká bojovník v kleče, rotace v něm, opět s páskem. Nakonec se s páskem ještě protáhneme vleže na zádech. Relaxace bude tentokrát vedená.

pondělí  2.11. hathajóga flow Martina Korálová

Tato lekce jógy nám pomůže otevřít a rozhýbat hrudní páteř tak, aby nás při záklonových pozicích nebolela záda, především bedra. Budeme se soustředit na to, abychom se v bedrech neprohýbali a místo toho otevírali hrudník. To nám pomůže nejen k lepším záklonům, ale také se nám bude lépe dýchat a budeme lépe vypadat (co si budeme povídat, to je jeden z důvodů, proč jógu praktikujeme:-)). Otevřený hrudník bez vystrčeného zadečku je nejen zdravý pro naši páteř, ale tento vzpřímený postoj nám také dodává sebevědomí a psychickou pohodu. Pokud máte, připravte si k dnešnímu cvičení zase bločky, můžou se nám hodit.

pondělí  9.11. ashtangavinyása Lucie a Jirka V.

Po třech pozdravech A a třech pozdravech B si zacvičíme všechny stojné pozice První Série a vybrané pozice vsedě. Jako bonus bude video "jak na stoj na hlavě". Tato lekce je určena spíše zkušeným jogínům, méně vysvětlujeme (kromě bonusů, kde naopak vysvětlujeme úplné základy), více plyneme na vlně dechu - předpokládáme základní znalost pozic poloviny První Série Ashtangajógy.

pondělí 16.11. powerjóga Gábina

Lekce mírné powerjógy, která bude o něco více zaměřená na posílení bříška a svalů středu těla.

pondělí 23.11. hathajóga Lucie H.

Tento týden vás zvu na jógování do přírody - po rozcvičení vás tentokrát čeká v hlavní části lekce hormonální jóga a po ní relaxace.

pondělí 30.11. jóga pro zdravá záda Lucie V.

V první třetině lekce si projdeme cviky na zesílení středu těla, tato část bude zakončena pozdravem Slunci A. To se nám bude výborně hodit ve druhé třetině, kde se zaměříme na pozici bojovníka vkleče a pozici židle a postupně je zapojíme do pozdravu Slunci B. Závěr lekce opět vleže na zádech se závěrečným protažením dolních končetin. Každá dvacetiminutovka je opět víceméně plnohodnotnou sekvencí, pokud před ní předřadíte malou rozcvičku a nakonec se uvolníte v šávásáně, máte pestré a výživné dvacetiminutovky do každé situace, na každý den. Tato lekce je vhodná i pro pokročilé jogíny, protože si při ní výborně zopakují základy zapojení hlubokých svalů stabilizačního systému.

pondělí  7.12. hathajóga flow Martina Korálová

Dnešní lekce spojuje protažení s posílením a balančními pozicemi a je sestavena pro studenty, kteří už mají nějaké zkušenosti s jógovou praxí. U některých náročnějších pozic nabízím variace. Důvodem je, že pro mnohé z nás není vhodné dělat náročnější pozice. Proto dbejte na to, abyste zkoušeli variace postupně a teprve poté, až bezpečně zvládnete základní pozici se pusťte do pozic složitějších. Během dnešní praxe se pokuste dodržovat jógová pravidla: přirozeně dýchejte, uvolňujte jakékoli přebytečné napětí, uvědomte si, že pohyb vychází ze středu vašeho těla a hlavně se praxi užívejte:))

pondělí 14.12. powerjóga Gábina

Tato lekce jemné powerjógy je určena pro začátečníky i pokročilejší jogíny. Během lekce si kompletně protáhnete tělo, zahřejete a posílíte  většinu svalových partií. Užijte si praxi a poslouchejte reakce svého těla. 

pondělí 21.12. hathajóga Lucie H.

Tato lekce začne důkladným rozcvičením, přes pomalé pozdravy slunci přejdeme k bojovníkovi 2 a jeho variacím, zpět dolů na podložku a krásným hathajógovým závěrem bude lomená svíčka, pluh a ryba. A samozřejmě v závěru za odměnu pořádný relax.

pondělí 28.12. jóga pro zdravá záda Jirka

Propojení tzv. vývojových pozic s jógou má spoustu výhod. Systém DNS prof. Koláře kombinujeme s jógou nejen my, ale i terapeuti jeho Center pohybové medicíny v Praze. A s úspěchem. Jóga, stejně jako moderní fyzioterapie, vnímá důležitost vědomého řízení pohybu. Nejde o bezmyšlenkovitou svalovou práci, ale o vědomé zapojení konkrétních svalových skupin. Tak dochází k té ideální stimulaci mozku a nastavení správných pohybových vzorců. To, že používáme svaly ve správném poměru znamená, že naše klouby jsou v ideální poloze. Nedochází k jejich optřetbování. Cvičení je tak nejen prevencí bolestí zad či kořenových kloubů (kyčlí či ramen), ale také je prevencí obrušování chrupavek. Tyto principy Vám Jirka (certifikovaný lektor DNS II) zprostředkuje na své lekci. Po celou dobu lekce se snažte nastavovat nitrobřišní tlak, vést dech až do podbřišku a nepolevit. Po skončení lekce bude Vaše bříško stejně posílené, jako jsem to vnímala já jako figurantka. Pokud navíc budete cvičit ráno či dopoledne, tato jeho aktivita se bude projevovat po celý den. Je tak možné, že se obvyklé bolesti za celý den ani nepřihlásí, protože vaše pohybové vzorce budou od rána dobře aktivované.

pondělí  4. 1. hathajóga flow Martina Korálová

Tato lekce je rozdělena do čtyř částí. Ta první vám pomůže zklidnit, obrátit se k sobě a uvědomit si, proč je pro vás jógová praxe důležitá. Druhá část je určena k postupnému protažení celého těla. Tuhle část nikdy nevynechávejte, pokud chcete provádět těžší pozice. Předejdete tak zraněním. Hlavní část lekce dnes tvoří balanční pozice. Každý z nás potřebuje být vyrovnaný a zvlášť v dnešní době to je někdy trošku oříšek. Balanční pozice vám pomohou naučit se rovnováze. Začínáme tou vnější, fyzickou a postupně se dostaneme i k vyrovnanosti psychické. Ano, i k tomu je jóga. A dá se to naučit. Poslední část je neméně důležitá, uvolnění a relaxace v nás vyvolá příjemné pocity a pomůže nám více vnímat celé naše tělo. Nezapomeňte, že vždy praktikujete pouze tak, aby to bylo v souladu s vaší momentální kondicí. Vždy poslouchejte vaše tělo i jeho nejjemnější signály. Jen tak vám bude jóga prospešná.

pondělí 11. 1. powerjóga Gábina

Tato lekce jemné powerjógy je vhodná i pro úplné začátečníky. Zaměříme se na dokonalé zahřátí a protažení celého těla. Připomeneme si všechny fáze plného jógového dechu, projdeme si Pozdravy Slunci a u každé pozice se zastavíme a důkladně si ji propracujeme. Posílíme střed těla, dolní i horní končetiny a vůbec celé tělo. Po celou dobu praxe vnímejte svůj dech, nezadržujte ho a myslete na to, že dýchání je v józe a v životě vůbec to nejdůležitější. Prodýchejte se s námi do radosti:-)

pondělí 18. 1. jóga pro zdravá záda Lucie V.

V úvodu lekce si zopakujeme techniku dýchání. Následovat bude malá rozcvička vsedě, kterou se zaměříme na rozhýbání kyčlí. Kyčle jsou velmi důležitý kloub, jakási křižovatka našeho těla, často velmi zatuhlá. Potíže z této oblasti se přenášejí na esíčka, do bederní páteře atd. Po této rozcvičce se zaměříme na pozdrav Slunci a správné provedení záklonů. Využijeme na to pozici nízké kobry. V této pozici se ukážeme, jak efektivně zapojit svaly středu těla a správnou fixaci lopatek v souladu s principy DNS prof. Koláře. Závěr lekce bude věnován relaxaci.

pondělí 25. 1. hathajóga flow Martina Korálová

Lekce zaměřená na protažení hamstringů, uvolnění kyčlí a posílení svalů hlubokého stabilizačního systému - tzv. core. Nezapomeňte, že je vždy nutné před prostřední částí lekce celé tělo protáhnout a prohřát a na konci ho zase uvolnit a zklidnit. Abychom skutečně praktikovali jógu je potřeba si uvědomit, že všechny pozice děláme v co největším uvolnění a propojení s přirozeným dechem. Zkuste dnes během vaší jógové praxe myslet na principy zdravého pohybu: oporu, od které se naše tělo odtlačuje, směr pohybu a tělesné zaosení, uvolnění těla a jakéhokoli přebytečného napětí a přirozené dýchání.