YogaPoint

Zuzka Žoldošová - ashtangajóga26. červenec 2020

Jóga je pro mě ideáním spojením jazyků, lásky k hudbě, fyzického pohybu, věčného studia a nekonečných výzev.

Loca samasta sukhino bhavantu - Kéž jsou všechny bytosti šťastny

Moje jógová "prehistorie" 

V životě mě baví výzvy a věci, které ostatní moc nechtějí dělat, ale mě dávají smysl. Vyrostla jsem v Turnově a je to moje rodné město (jsem za svobodna Folprechtová;-)). Chodila jsem do sboru, do nauky a do houslí, které se mnou rostly (violoncello, kontrabas). Jako dítě jsem dělala atletiku, orientační běh, gymnastiku, jezdila na kole a na lyžích. Později jsem zpívala s Pepou Uchytilem na svatbách a v Jazz Kvintetu, s Daliborem Cidlinským ml. v kapele, hrála divadlo. Chodila jsem na gymnázium a pak se přesunula do Prahy a následně do Hradce Králové. Studovala jsem toho hodně, dostudovala jazyky, cestovní ruch na FIM v Hradci Králové. Mám titul MBA (Ing. podnikové ekonomiky, specializace HR) nostrifikovaný na VŠE. Pak jsem přesídlila na Taiwan, kde jsem založila a 3 roky vedla obchodní firmu Cliff Rose, která stále pokračuje. Bavila mě power jóga a power vinyasa, kterou jsem praktikovala v Tainanu, na Taiwanu a taky sport (kolo, lezení, lyže, atletika) a meditace (zejména Osho mě zajímal ještě v 90. letech). A kromě češtiny mluvím ještě anglicky, španělsky a čínsky a překládám mezi těmito jazyky. 

Moje jógová "historie"

V Tainanu jsem navštívíla svou první hodinu ashtanga vinyasa jógy, po které jsem prohlásila, že tohle nikdy dělat nebudu.  Měla jsem za sebou sedm let power jógy a byla jsem přesvědčená, že něco vydržím. Odcházela jsem vyždímaná jako hadr. Sankalpa. Tvořivá myšlenka. Je třeba si dávat pozor na to, na co myslíme. V roce 2010 jsem se přestěhovala do Taichungu a potkala svého zlomového učitele yogaye Gerlada Browna, který mě přivedl k ashtanga vinyasa józe. Následovala s ním 3- letá praxe jógy (Jižní Afrika, učil techniky Davida Svensona), ashtanga, power vinyasa, praxe podle CD 1. série Maria Vilella, Ashtangové workshopy na Taiwanu. V roce 2013 jsem prodělala horečku neznámého původu - se sankalpou opatrně;-) V roce 2014 jsem se zúčastnila workshopu s Kino MacGregor v Chiayi na Taiwanu (Asana, Technika adjustmentu, vybrané pozice z 1., 2. a 3. série, práce s dechem, bandhy). Pamatuji si větu: "Budete praktikovat každý den, od teď až do konce života." To řekla Kino a mě trvalo několik let, než jsem se s tím popasovala:-D V letech 2015 - 2017 jsem přesídlila zpět do Evropy, rozvíjela vlastní domácí praxi, narodilo se mi 1.dítě, nastalo hledání nových učitelů a možností praxe ashtangy v Čechách. Tak jsem se dostala na workshopy Denisy Sengerové v Turnově (pořádané Jóga Lucie Vlčková) a moje dosavadní "žiju s jógou" se změnilo na "bez jógy to nedám". Když bylo na cestě 2. dítě, užívala jsem si těhotenskou jógu s úžasnou porodní asistentkou Denisou Mlynárikovou v Jilemnici.

Moje jógová "současnost"

Vlastní děti mě přesvědčily, že jógu potřebujeme neustále, hlavně mimo podložku. Teď mě baví mantry, jóga sútry, kryie, pranayama a jógová meditace. Jak říká Gregor Maehle, je hezké si dát nohu za krk, ale nikdo vám za to v jógovém nebi nepřipíše plusové body. Ale s praxí ostatních částí jógy se vaše praxe stane pevnou. Jógu neděláme pro sebe, ale pro blaho všehomíra;-) Abych se posunula dál, bylo třeba začít učit, tak jsem v minulém roce připravila jógu pro lezce v Lomnici nad Popelkou. A zúčastnila jsem se workshopu Gregora Maehleho (Ásana, pranajama, meditace) v Praze, workshopů Láďi Pokorného v Turnově (studio Lucky Vlčkové), na Krásné Samotě, v Ánanda ashtanga jóga shale v Praze. V současné době učím jógu v Lomnici nad Popelkou formou pravidelných týdenních lekcí a nepravidelných workshopů. Baví mě Ashtangajóga, práce se středem těla, jóga pro sportovce (lyžaři, sdruženáři, horolezci, kinball, atd.) a jóga restorativní. Studuji online s Monicou Gauchi (Sacred Sounds - Mantry), s Gregorem Maehlem (Yoga Sutras 1a, 1b, Meditation, Pranayama, Nauli), s Láďou Pokorným jsem absolvovala Víkendovou školu aštángajógy, jezdím praktikovat do Ánanda ashtanga shala v Praze. Věnuji se vlastní jógové praxi a samostudiu. 

A co můžete očekávat na mé lekci? Mysore styl výuky je intenzivnější díky častějšímu kontaktu se studenty. Během jedné hodiny se můžu individuálně věnovat různým úrovním pokročilosti. Důraz kladu na práci s dechem, která spolu s dršti vede ke zvnitřnění praxe. Správné provedení ásan v rámci momentálních možností těla je nezbytné pro dlouhodobou udržitelnost praxe. Každý máme svoji vlastní cestu a jsem ráda, že jsme se na chvíli setkali a můžeme se vzájemě hodně naučit, pokud si to dovolíme. Zkrátka předávám to, co pavažuji sama za nejdůležitější - jak si vybudovat základy pravidelné domácí praxe. A níže se o mé lekci můžete dočíst více.

Inspirační zdroje: Patanjali - T. Krishnamacharya - B.N.S. Iyengar- K. Pattabhi Jois - A.G. Mohan - z mladší generace David Svenson - David Williams - Gregor Maehle - Monica Gauchi - John Scott - Deepika Mehta - Mark Robberds - Jelena Vesic - David Robson - Kino MacGregor - Tim Feldman - Laruga Glaser - Adam Ondra - Radkin Honzák - J.S.Bach a různé jiné renesanční osobnosti nejen z renesance...

Lekce na podzim 2020 - ashtangavinyásajóga ve čtvrtek v 19:00 

Cíl lekce:

Vybudovat stabilní základy domácí ashtangavinyásové praxe. Prohloubení a zvnitřnění pozic, modifikace, přizpůsobení individuálním potřebám. Dech, bandhy, dršti. Základy pranayamy, jak ji učí Gregor Maehle podle Shri T. Krishnamacharyi. 

Komu je lekce určena:

Lekce je určena všem, kteří tuší, že ásanou to teprve začíná. Kdo potřebuje: 

trochu nastartovat vlastní praxi / přestat se srovnávat s ostatními / podporu komunity stejně "praštěných" jedinců / asistenci v pozicích, aby je mohl hlouběji prodýchat / nebo ho zajímá trochu jógové psychologie podle Patanjaliho / oblíbit si mysore styl

Struktura lekce:

Lekce má 90 minut a bude se točit okolo první série ashtangavinyásajógy a její individualizace pro každého 

5 - 15 minut úvod, povídání, úvodní mantra, sankalpa, teorie / 60 minut posilovací a protahovací cviky které dopomohou k prohloubení pozic, část první série / 15-20 minut práce s dechem, pranayama / Savasana - závěrečná relaxace